Izložbom fotografija „Sultanske džamije u BiH“ večeras je u Centru za kulturu Grada Mostara otvorena 48. manifestacija „Dani mevluda i zikra“.
Manifestaciju je otvorio rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Mostarskog muftijstva mr. Ilham-ef. Puce.
Uz podsjećanje da se radi o najstarijoj i najznačajnijoj kulturno-vjerskoj manifestaciji Bošnjaka u Hercegovini utemeljenoj na blagajskom dovištu, efendija Puce je naglasio da je jedan od njenih ciljeva afirmirati vjerski, nacionalni i kulturni identitet Bošnjaka.
„Manifestacija je od prvorazredne važnosti, ne samo za grad Mostar i lokalnu sredinu, već i u širim regionalnim sredinama. Drago nam je što uspijevamo iz godine u godinu poboljšati organizacijski nivo i što se određeni programi održavaju i u drugim hercegovačkim sredinama. Tako će biti i ovaj put, jer ćemo upriličiti susrete Mreže mladih Mostarskog muftijstva u Ljubuškom, posjetom najstarijoj, još uvijek neobnovljenoj džamiji Nesuh-age Vučjakovića na starom gradu“, kazao je efendija Puce.
Predstavljajući sadržaj večerašnje izložbe, mr. Osman Lavić, direktor Gazi Husrev-begove biblioteke, istakao je da su fotografije sultanskih džamija u našoj zemlji jedan od segmenata osebujnog kulturno historijskog nasljeđa bosanskohercegovačkih muslimana koji se čuvaju u arhivima Gazi Husrev-begove biblioteke.
„Negdje oko 80 carskih džamija poznajemo ili je ubicirano u Bosni i Hercegovini. Mnoge od njih su nestale. Na izložbi je prezentirano njih 35. Mnoge od njih su obnovljene i vraćene svojoj svrsi. Sultanske džamije su ustvari bile državne džamije, džamije koje nisu imale svoje vakufe, džamije koje je osmanska vlast pravila namjenski“, pojasnio je direktor Lavić
Dodao je da u nekim bosanskohercegovačkim gradovima postoje i po dvije i više sultanskih džamije, a u nekim samo prazni lokaliteti ili samo zidine koje nisu preživjeli turbulentna vremena iz čijih historijata je moguće dekodirati raskošnu bosanskohercegovačku historiju.
„Mnogo je bosanskohercegovačkih gradova koji, zahvaljujući sultanskim džamijama, imaju ustvari svoje rodne listove. Neki od naših gradova su osnivani tako da je uz džamiju izgrađeni prateći objekti kao što su medresa, mekteb, hamam, vodovod, tekija, a potom i bezistani i dućani i oko nje se kasnije formirala čaršija. U BiH postoje džamije koje nisu carske i koje su radili naši ljudi, naši vakifi. U najviše slučajeva su te džamije svojom raskošnošću, kaligrafijom, arhitekturom mnogo veće od samih sultanskih džamija. Takav je slučaj sa Gazi Husrev-begovom džamijom u Sarajevu koja je monumentalnija od Sultan Fatihove, ili sa Aladžom u Foči koja je grandioznija od carske“, kazao je Lavić.
Uz bosanskohercegovačke džamije su usko vezani i drugi civilizacijski tokovi, jer su one bile mjesta susretanja, progresa i mjesta međusobnog pomaganja u svim životnom izazovima.
U okviru manifestacije „Dani mevluda i zikra“ najavljena je tribina muftije sandžačkog Mevlud-ef. Dudića o perspektivama Bošnjaka u Sandžaku i Srbiji, promocije knjiga, kao i susreti mladih.
Centralna svečanost, tradicionalni mevlud i zikr na vrelu Bune, najavljen je za subotu 13. maja ove godine, s početkom u 11.00 sati.